eliga-erb

Zásady zdravého gamera

Spojení e:LIGY s kluby nejvyšší fotbalové soutěže není náhodné. Sami profesionální fotbalisté totiž ve svém volném čase FIFU hrají. A podobné spojení by mělo fungovat i naopak. Gameři by svůj čas neměli věnovat pouze hrám, ale také pohybu a dalším aktivitám, které jim pomohou zvýšit své výkony na profesionální úroveň.

Společně s profi fotbalisty a gamery jsme připravili pět zásad, které ti pomůžou udržet se v psychické i fyzické pohodě, a tím zlepšit nejen své (e)sportovní výkony.

1. Pohyb

Sportuj, nejlépe hraj fotbal! Vyzkoušej si, jaký je tvůj oblíbený virtuální sport na vlastní kůži. Obecně je velice důležité, aby ses mimo hraní her také fyzicky hýbal. Alespoň jednou týdne by sis měl jít, ať už kamarády nebo sám, zahrát třeba již zmíněný fotbal nebo jiný sport, který tě baví a u kterého vydáš energii. Pohybem jsou myšleny také různá cvičení a protahování nebo pouhá chůze.

I obyčejná procházka na čerstvém vzduchu ti pomůže vyčistit hlavu od neustálého sledování obrazovky a zároveň rozpohybuje tvé tělo. Nejrychlejším způsobem, při kterém docílíš pohybu, jsou krátké protahovací cviky, které naruší tvé hraní jen minimálně. Takové cviky ti zaberou pouze několik vteřin až minut, takže si je můžeš dopřát například mezi jednotlivými zápasy, ale zároveň jsou pro tebe a tvé tělo velmi prospěšné.

2. Strava a pitný režim

K večeři brambůrky a energy drink na zapití, vždyť to známe. Klasická strava hráčů, pokud už si tedy na nějaké jídlo a pití vzpomenou. Sám ale asi víš, že to není ta správná cesta. V průběhu dne jez pravidelně, dej si svačinu, oběd, večeři, zkrátka vše, co nás učili už na základní škole. A zkus hlavně omezit různá nezdravá smažená jídla, brambůrky a další. Uvidíš, že ti to pomůže.

Zároveň se snaž vyvarovat velkému přísunu cukru. Jeho přílišná konzumace (ve spojení například s nedostatkem pohybu) může vést ke snižování tělesné zdatnosti, nabírání váhy a zhoršování pohybu. Dostatečný přísun vody je samozřejmě také velmi důležitý pro správné chování tvého těla. Dávej si menší množství kávy nebo různých energy drinků plných cukru. Neznamená to, že bys je musel vynechat úplně, ale základem by měla být obyčejná voda, bez které tělo nemá dostatek energie.

3. Spánek

Hraní až do ranních hodin a pár hodin spánku? Každý pořádný gamer to zná. Měl by ale taky vědět, že kvalitní spánek je základem pro zdravé fungování organismu. Spánek by měl být dostatečně dlouhý na to, abys byl druhý den připraven a plný energie. Veřejně známým cílem je 7 až 8 hodin spánku, který by ses měl snažit co nejlépe dodržovat, a přizpůsobit tak tomu svou večerku.

Při hraní se tvé oči musí neustále dívat obrazovky, což může následně způsobovat problémy s usnutím. Proto bys měl alespoň hodinu předtím, než se rozhodneš jít spát, přestat hrát. Poté co přestaneš, se ještě můžeš krátce protáhnout a začít relaxovat, abys nastavil své tělo do „spánkového“ režimu.

4. Přestávky

Dalším důležitým faktorem jsou přestávky, které jsou nezbytné pro to, aby si odpočinuly tvé oči a celé tělo. Zkus například po odehraném zápase vstát a jít si připravit jídlo. Poté se vrať ke hraní, a po nějakém jednom či dvou zápasech si připravené jídlo sněz. Znovu si zahraj a následně po sobě jídlo ukliď. I taková banální věc jako příprava jídla ti pak může pomoci k lepším výkonům a menší únavě. Přestávky pak samozřejmě nemusí být spojeny pouze s jídlem, můžeš je využít i k pohybu či či jakkoli jinak.

5. Správné sezení

Tak si to shrňme. Ráno přijdeš do školy nebo do práce, sedneš si k počítači, a po nějakých osmi hodinách se vydáš domů. Dorazíš domů a máš chuť si zahrát nějakou hru, což znamená, že si znovu sedneš si k počítači nebo televizi. Vidíš tam ten společný jev? Jednoduše řečeno, sezením trávíš většinu svého dne a proto bys měl dbát na to, abys seděl správně.

Seď vzpřímeně s narovnanými zády, bradu měj mírně skloněnou směrem dolů a obrazovku měj ve výšce očí. Tato základní pozice zlepší nejen tvé celkové zdraví, ale také výkony na virtuálních hřištích a ve virtuálních světech. Špatný postoj při hraní může vést k problémům s dýcháním, trávením, klouby a vazy nebo svalovým problémům. Mnoho hráčů videoher oznámilo problémy s bolavými zády, rameny či krkem, které jim ve výsledku způsobily mnohem větší potíže, než smolně prohrané utkání v poslední minutě.